Hersteltraining

Hersteltraining kan nodig zijn als je na een ziekteperiode weer rustig wilt beginnen met trainen. Het kan ook zijn dat je moet herstellen na een blessure, de geblesseerde spier moet dan opnieuw wennen aan de weerstand en daarom moet je rustig beginnen. Na een langere periode van immobiliteit, zwangerschap, geestelijke of fysieke aandoening of revalidatie weer opnieuw in beweging komen is het verstandig om dit onder begeleiding te doen, dit kan bij deStock.  Ook voor hulp en ondersteuning  bij het uitvoeren van fysiotherapeutische oefeningen of het voortzetten van oefeningen na het beëindigen van fysiotherapeutische behandelingen.

Hersteltraining bij deStock is zeer geschikt als je met een lichamelijke klacht toch wilt bewegen. De trainer van deStock heeft veel (medische) kennis van het menselijk lichaam en ervaring met het trainen van mensen met lichamelijke klachten. Voor de meeste aandoeningen is het bevorderlijk om te bewegen/trainen, vooral om de algehele fitheid en belastbaarheid te verbeteren.

Bewegen werkt tevens preventief op het ontstaan van klachten. Bij deStock is de kennis en de kunde aanwezig om dit in een specifieke training te verwerken. Je wordt geholpen om de klachten te verminderen en de kans op terugkeren van de klachten in de toekomst te verkleinen.

Hersteltraining als onderdeel van een trainingsschema

Hersteltraining wordt ook veel gebruikt bij verschillende sporten. Hier gaat het om een rustiger trainingsperiode na een wedstrijd of piekbelasting, het lichaam wordt dan belast met een lage trainingsprikkel. Hersteltraining is een belangrijke training om het lichaam te laten herstellen en goed in balans te blijven. Ook voor mensen die spiermassa willen opbouwen is het belangrijk om na een bepaalde hoeveelheid weken trainen, een week te plannen waarin ze op een lage intensiteit trainen. Die balans tussen rust en inspanning is essentieel om vooruitgang te boeken, dit is één van de trainingsprincipes van de trainingsleer.

Het inplannen van een hersteltraining is per persoon verschillend. De ene persoon merkt dat  na 6 weken geen vooruitgang meer wordt geboekt en merkt dat de behoefte na een rustige training toeneemt, terwijl de ander dit pas na 12 weken heeft. Om overtraining, oververmoeidheid en blessures te voorkomen is het altijd verstandig om goed op het eigen lichaamsgevoel te blijven letten.