Gewichtsbeheersing

Ieder lichaam is uniek. Lengte en vorm zijn genetisch bepaald, dus of je lange benen hebt of een kort lichaam, daar kun je zelf niet veel aan veranderen. Bij ieder lichaam past een bepaald gewicht waardoor lichaamslengte en lichaamsbouw in een gezonde balans zijn. Het lichaamsgewicht hoort enigszins stabiel te zijn, zonder al teveel schommelingen. Een veelgebruikte maat voor een gezonde balans in de lichaamsverhoudingen is de BMI, de zogenaamde Body Mass Index, een maat voor het gewicht in verhouding tot de lengte. Aan de hand van deze BMI kun je berekenen of je eigen gewicht gezond is.

Ondergewicht

Een BMI onder de 18,5 geeft aan dat er sprake is van ondergewicht. Een te laag lichaamsgewicht brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee omdat er kans is op een tekort aan voedingsstoffen zoals eiwitten, essentiële vetzuren, vitamines en mineralen. Hierdoor kan de afweer achteruit gaan en kan je je lusteloos en moe gaan voelen. Het vet- en spierweefsel wordt afgebroken omdat het lichaam deze reserves gaat gebruiken, vooral de afbraak van spierweefsel is nadelig. Als het ondergewicht lang aanhoudt neemt bovendien de kans op botbreuken toe. Door voldoende te bewegen kun je spierkracht opbouwen, daarbij zorgt een eiwitverrrijkt dieet voor voldoende voedingsstoffen.  

Als je in korte tijd veel bent afgevallen of als het niet lukt om binnen enkele maanden een gezond gewicht te bereiken, ga dan naar de huisarts, iets ernstig kan dan worden uitgesloten ( ook bij het vermoeden van een eetstoornis). Ongeveer 2,3% kampt met ondergewicht.

Overgewicht

Een BMI boven de 25 geeft aan dat er sprake is van overgewicht, boven de 30 is er sprake van obesitas. Overgewicht en obesitas behoren tot de grootste bedreigingen van de gezondheid vanwege de risico’s op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes type-2, galstenen,  rug- en gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. Bij overgewicht is er te veel overtollig vet in het lichaam opgeslagen. Dit ontstaat als de hoeveelheid energie die iemand binnenkrijgt via eten en drinken voor een langere tijd hoger is dan het lichaam verbruikt (verbrandt).
Bij matig overgewicht is het verstandig om te proberen de overtollige kilo’s kwijt te raken, door regelmatig te gaan bewegen en door gezond te gaan eten (m.b.v. leefstijlcoach, diëtiste), bij ernstig overgewicht moet je naar de huisarts. Het aantal volwassen Nederlanders met overgewicht is 50,2% en met ernstig overgewicht (obesitas) 14,5%. Het zijn meer mannen dan vrouwen maar meer vrouwen hebben ernstig overgewicht. Met de leeftijd neemt het percentage toe en overgewicht komt vaker voor bij mensen met een lager opleidingsniveau.
Van de kinderen en adolescenten (4-20 jaar) heeft 10,6% matig overgewicht en 2,7% ernstig overgewicht (bron Voedingscentrum).

Gewichtsverlies

Wanneer je overgewicht hebt is het noodzakelijk iets aan je gewicht te doen. Bij deStock  begrijpt men heel goed dat dit moeite kost en kun je persoonlijke begeleiding krijgen. Wil je graag iets doen aan je gewicht maar zie je er tegenop om naar het fitnesscentrum te gaan, kom dan naar deStock om in beweging te komen. Hier vind je deStock achter jouw deur en zal je  blijvend  gemotiveerd worden  om te bewegen en ondersteuning krijgen om de ingeslagen weg te kunnen volhouden. Bewegen bij deStock bestaat uit functioneel trainen, doelgerichte oefeningen  die zorgen voor spieropbouw wat bijdraagt aan een hogere vetverbranding. In combinatie met functioneel eten is dit zeer geschikt om permanent vetverlies te bereiken. Als je minder gewicht hebt wordt bewegen fijner, je conditie wordt beter en je krijgt een betere lichaamshouding.

Kom naar deStock, dan maken we een op maat gemaakt plan voor een fit en gezond lichaam.

Ben je al jaren bezig met gewichtsverlies maar bereik je niet het gewenste resultaat, dan kan het zijn dat je niet het juiste programma volgt. Het kan zijn dat je door diëten onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt of zelfs te weinig eet. Als je gewicht wilt verliezen moet je voldoende weten over effectief vetverlies.  Om gewicht te verliezen is het nodig om spiermassa op te bouwen. Meer spierweefsel geeft meer verbranding. Het gaat om de verhouding tussen vetweefsel en spierweefsel. Het is bijvoorbeeld zinloos om eindeloos op een crosstrainer of loopband te staan om veel calorieën te verbranden. Van cardiotraining krijgt je geen spiermassa en geeft dus niet het gewenste resultaat. Door veel duurtraining ontstaat er energietekort in je lichaam, hierdoor gaat je lichaam je vetreserves aanspreken, wat ook de bedoeling is. Het nadeel is dat het energietekort er ook voor zorgt dat je lichaam spierweefsel gaat afbreken (eiwitten) om in de energiebehoefte te voorzien. Cardiovasculair trainen kan wel een hulpmiddel zijn om je streefgewicht te behalen maar dan moet er op de juiste wijze worden getraind qua hartslag en tempo. Het effect van de calorieverbranding werkt niet door en stopt direct na beëindiging van de training.

Bij functioneel trainen en krachttraining kan de vetverbranding tot wel 30 uur na de training aanhouden, ook werk je hiermee aan spieropbouw en dat geeft meer verbranding. Door te werken aan spieropbouw in combinatie met gezonde voeding kun je effectief werken aan  permanent gewichtsverlies.

Zelfverzekerder en fitter worden

Als je je niet fit voelt en problemen hebt met je lichaamsgewicht dan kan je zelfvertrouwen omlaag gaan. Door actief te werken aan gewichtsverlies en conditie  kun je dat zelfvertrouwen weer terugkrijgen. Met een zelfverzekerder lichaamshouding voel je je prettiger en kun je optimaal functioneren zowel op zakelijk gebied als in je privéleven.

Het kan zijn dat je onzeker bent over je uiterlijk en er tegenop ziet om naar een fitnesscentrum te gaan, dan helpt het om eerst bij deStock te komen. Hier kun je in alle rust en op je eigen tempo komen bewegen onder persoonlijke begeleiding. Je kunt de techniek van bewegingen aanleren en meer zelfvertrouwen krijgen. Je zelfbeeld zal verbeteren waardoor je een zelfverzekerder houding krijgt.