Bewegen & Gezondheid

Bewegen & gezondheid

Het menselijk lichaam is gebouwd om te bewegen. Beweging houdt het lichaam in goede conditie zodat het optimaal werkt; de gewrichten blijven soepel, krachtige spieren ondersteunen het lichaam en zorgen voor een goede houding, bloedsomloop en organen functioneren goed. Regelmatig en voldoende bewegen heeft een positief effect op je gezondheidstoestand, het werkt preventief tegen allerlei lichamelijke klachten zoals ziektes en blessures, maar ook tegen geestelijke klachten als neerslachtigheid, dementie en stress.

Blijf bewegen, blijf gezond!

Waarom is bewegen gezond?

Door te bewegen voel je je fit, wordt je minder snel ziek, het gaat vermoeidheid tegen en door bewegen maakt je lichaam stofjes aan, zogenaamde endorfines, die je een plezierig gevoel geven. Door meer te bewegen kun je fijner leven. Bewegen is goed, meer bewegen is beter, daar bestaat geen twijfel over. Hoeveel  je moet  bewegen om gezond te blijven staat in de beweegrichtlijnen van De Gezondheidsraad die de gezondheidseffecten van bewegen onderzoekt.

De Gezondheidsraad adviseert mensen om meer te gaan bewegen, volwassenen wekelijks minstens tweeënhalfuur (150 minuten) matig intensieve inspanning verspreid over diverse dagen. Langer, vaker of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel, dus hoe meer hoe beter!!

 

Bij deStock wordt mobiliteitstraining gegeven aan mensen van alle leeftijden. Wat je doel ook is om te gaan bewegen, bij deStock kun je rekenen op deskundige en persoonlijke begeleiding (Personal Training). Gericht bewegen heeft namelijk een positief effect op de algehele gezondheid, zowel fysiek als mentaal, het verminderen van stress en het voorkomen van diverse aandoeningen.

Bewegen: goed voor de hersenen

Lichaamsbeweging is niet alleen goed voor het lichaam, het is ook goed voor de hersenen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat lichaamsbeweging ook ons brein in conditie houdt. Bewegen kan een bijdrage leveren aan het deels voorkomen van dementie. Ook “beweegprofessor” Erik Scheerder, hoogleraar klinische neuropsychologie, geeft als advies:  beweeg iedere dag minimaal een halfuur achter elkaar. Wie flink beweegt zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen waardoor de hersenen beter doorbloed worden. Wandelen, fietsen, krachttraining, hardlopen of televisie kijken op een hometrainer, het gaat allemaal om bewegen. Zowel de Hersenstichting als de Alzheimerstichting roepen ons op om zo lang mogelijk actief te blijven om ons brein gezond te houden.

Vragen?

Neem gerust contact op met de Stock voor vragen en meer informatie.